zondag 6 april 2008

Providers VS bespioneren abonnees voor reclamedoeleinden

Het surfgedrag van internetgebruikers in de VS wordt in toenemende mate door de isp gemonitord. De informatie wordt doorverkocht aan marketingbedrijven, die de data op hun beurt gebruiken voor het plaatsen van 'doelgerichte' advertenties.

De surfgegevens van tenminste honderdduizend abonnees zouden volgens de Washington Post door hun internetaanbieder worden doorverkocht aan advertentiebedrijven. Bovendien zouden diverse providers proeven hebben gehouden, waarbij ongeveer tien procent van alle webgebruikers in de VS proefkonijn was. De isp's voeren daarbij deep packet inspections uit op het gegenereerde dataverkeer van een gebruiker. Daarbij kan niet alleen het webverkeer geanalyseerd worden, maar kunnen ook e-mailberichten en zoekopdrachten tot in het kleinste detail doorzocht worden. De marketingbedrijven die deze gegevens verzamelen, filteren de data en bouwen met deze informatie gedetailleerde klantprofielen. De advertenties die de gebruiker krijgt te zien, zijn aangepast aan zijn voorkeuren en eerder vertoond winkelgedrag.

Vrijwel alle isp's die de techniek gebruiken of uitproberen, weigerden in te gaan op informatieverzoeken van de Washington Post over de omvang van het monitoringprogramma. Zij zouden vrezen dat hun klanten in opstand zouden komen tegen de omstreden marketingmethode. De cijfers over het aantal internetgebruikers die worden gevolgd, zijn uiteindelijk via bedrijven die de software bouwen naar boven gekomen, waaronder de eerder in opspraak geraakte firma NebuAd. De meeste abonnees zouden niet eens weten dat hun surfgedrag actief wordt gevolgd en een opt-out-formulier, waarbij ironisch genoeg de gebruiker zelf een cookie op zijn harde schijf moet plaatsen om de monitoringsoftware te blokkeren, is vaak goed verstopt bij de afdeling klantenservice. Onduidelijk blijft echter hoeveel geld er omgaat in deze advertentiemarkt.

De voorstanders van de techniek betogen dat de privacy geen gevaar loopt, omdat er geen data zou worden opgeslagen die naar een persoon is te herleiden. Bovendien zou iedereen de winnaar zijn met dit systeem: de adverteerder kan gerichter reclame maken, de consument krijgt louter op maat gemaakte advertenties te zien, ips's verdienen wat extra bij en sites kunnen een hoger rendement behalen. Daarnaast belooft een aantal adverteerders dat het gevoelige onderwerpen of websites links laat liggen. Zo zouden de zoektermen 'aids' of 'faillissement' worden genegeerd, terwijl ook bezoekjes aan porno-, gok- of gamesites niet worden meegenomen.

Privacywaakhonden zien echter vooral gevaren in de monitoringprogramma's. Ari Schwartz, werkzaam bij het center for democracy and technology, stelt: "Je wilt niet dat een telecomaanbieder jouw gesprekken opneemt, dus wil je ook niet dat een isp je webgedrag nauwgezet in de gaten gaat houden." Diverse organisaties zijn inmiddels naar het Congres gestapt met het verzoek om de ontwikkelingen goed tegen het licht te houden en met nieuwe regelgeving te komen. Eerdere voorstellen van de FTC om de zaak te reguleren, zouden inmiddels door de technische stand van zaken al weer achterhaald zijn.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten