Mensen die de hele dag moeten glimlachen kunnen daar emotioneel en psychisch schade van ondervinden. Dit blijkt uit onderzoek van Dieter Zapf van het Johann Wolfgang Goethe instituut.
De onderzoeker liet 4.000 vrijwilligers in een nep callcenter werken. De helft van de deelnemers mocht zelf bedenken hoe te reageren op agressieve bellers. De andere helft moest altijd aardig blijven tegen de bellers.
De vrijwilligers die assertief mochten reageerden op agressieve bellers vertoonden kort een verhoogde hartslag. De vrijwilligers die aardig moesten blijven vertoonde langdurige verschijnselen van verhoogde stress.
De stress die werknemers ondervinden van het altijd aardig moeten blijven kan leiden tot depressie, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. De onderzoeker adviseert werknemers die altijd aardig moeten zijn regelmatig pauze te nemen om te relaxen en de druk van het aardig moeten zijn van zich af te laten glijden.
Bron
dinsdag 20 mei 2008
Aardig blijven aan de telefoon zorgt voor stress
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dat doen we dus ook niet meer.
BeantwoordenVerwijderenDus onredelijke mensen: Kop in drukken.
BeantwoordenVerwijderenJe moet praten in de taal die zij praten, anders verstaan ze het niet.
BeantwoordenVerwijderenKop indrukken inderdaad, en hard ook. Niet over je heen laten walsen.