vrijdag 9 mei 2008

Mazda liet 4.703 splinternieuwe auto’s vernietigen

Autofabrieken zoeken altijd naar de beste manier om een auto te bouwen, maar Mazda had onlangs de weinig benijdenswaardige taak om uit te vinden wat de beste manier was om meer dan 4.700 gloednieuwe auto’s te vernietigen.

Het begon allemaal twee jaar geleden, toen het autotransportschip de ‘Cougar Ace’ op weg naar haar bestemming, met 4.703 nieuwe Mazda’s aan boord, in de Stille Oceaan water maakte en bijna zonk. Het schip maakte een zware slagzij van wel 60 graden en bleef zo wekenlang ronddrijven tot het uiteindelijk weer rechtgetrokken kon worden. Het schip kon de reis naar haar bestemming voortzetten en kwam daar eindelijk aan.

Door dit incident kwam Mazda voor het dilemma: wat moet er met de auto’s gebeuren? Hoewel de auto’s ogenschijnlijk geen schrammetje hadden opgelopen, want ze waren goed vastgesjord, waren ze toch goed door elkaar geschud en was er hier en daar zeewater in de ruimen van het schip terecht gekomen. Ze hebben bovendien door de slagzij van het schip wekenlang schuin gestaan, daardoor kon er mogelijk accuzuur, motorolie of andere vloeistoffen gelekt zijn en zich over de auto’s hebben verspreid.

Mazda kon zo afnemers voor de duizenden auto’s vinden, honderden mensen hadden zich al aangemeld om aan een goedkope splinternieuwe Mazda te komen. Technische Scholen wilden de auto’s hebben om als lesmateriaal te dienen. Maar Mazda heeft al die verzoeken afgewezen, men was daar standvastig: de 4.703 auto’s moesten worden vernietigd.

Het idee hierachter was dat men bezorgd was dat ze op een dag aangeklaagd zouden worden omdat bijvoorbeeld de airbags het niet doen of dat er andere gebreken optreden. Het heeft even geduurd voordat de autofabriek de juiste autovernietigingsmachine had geconstrueerd om de 4.703 splinternieuwe Mazda’s te pletten.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten